»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Małopolskie » Kraków »

Kraków

Kościół Miłosierdzia Bożego (Wzgórza Krzesławickie)

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
33 3+P mechaniczna elektro-pneumatyczna
Prospekt

Nowoczesny kościół parafialny wzniesiony został w latach: 1982-1987 według projektu Witolda Cęckiewicza. Organy, znajdujące się wewnątrz świątyni, powstały w 1961 roku i są dziełem firmy "Albert Reiser Orgel- u. Harmoniumbau" z Biberach nad Riss. Ich dyspozycję zaprojektował dr Hans Böhringer ze Stuttgartu, natomiast głosy językowe zostały wykonane przez firmę Giesecke z Göttingen.

Pierwotną lokalizacją tegoż instrumentu był kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła w niemieckiej miejscowości Heilbronn. W 1994 roku organy zostały odkupione przez krakowską parafię Miłosierdzia Bożego, a ich montaż na nowym miejscu był prowadzony przez Andrzeja Guziaka. Remont instrumentu miał miejsce w 2009 roku, a jego wykonawcą był Łukasz Kmiecik z Wieliczki. Oprócz ogólnych prac remontowych, dokonano wówczas następujących modyfikacji:

- wymiana głosu Waldflöte 4’ (pedał) na Gedecktbass 8’ (głos nowy; piszczałki wykonane przez firmę Wocial z Warszawy);
- wymiana głosu Basszink 5 1/3’ 3 f. (pedał) na Clairon 4’ (głos używany, zakupiony za pośrednictwem firmy Mariana Majchera);
- usunięcie chóru nonowego z głosu Nonen-sesquialter 2 2/3’ 2-3 f. (manuał II), wobec czego aktualnie głos ten posiada dwa chóry.

Prospekt organowy nowoczesny, architektoniczny, niesymetryczny, jednosekcyjny, dwudzielny, złożony z dwóch segmentów rozmieszczonych po bokach centralnego okna witrażowego. Projekt omawianego prospektu opracował dr Walter Supper.

Skala organów – manuały: C-g3; pedał: C-f1.

Kontuar
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
1. Rohrflöte 16'
2. Prinzipal 8'
3. Spitzgamba 8'
4. Oktav 4'
5. Flötgedeckt 4'
6. Rohrnasat 2 2/3'
7. Superoktav 2'
8. Mixtur 1 1/3' 4-5 f.
9. Trompete 8'
Manuał II
1. Schwegel 8'
2. Gemsrohr-pommer 8'
3. Hölzern Prinzipal 4'
4. Oktav 2'
5. Sifflöte 1 1/3'
6. Nonen-sesquialter
2 2/3' 2-3 f.
7. Sharf 1' 4 f.
8. Dulzian 16'
9. Schalmey 4'
Manuał III
1. Gedeckt 8'
2. Gemshorn 4'
3. Nachthorn 2'
4. Terzsepta 1 3/5' 2 f.
5. Oktävlein 1'
6. Kling. Zimbel 1/4' 3 f.
7. Vox humana 8'
Pedał
1. Prinzipal-bass 16'
2. Subbas 16'
3. Oktavbas 8'
4. Gedecktbass 8'
5. Piffaro 4' 3 f.
6. Clairon 4'
7. Pousaune 16'
8. Bombarde 8'
Połączenia (Koppeln): III-II, III-I, II-I, III-P, II-P, I-P
Urządzenia dodatkowe: Tremulant Oberwerk, Tremulant Brustwerk
Włączniki pod klawiaturą manuału I: 3 fr. Comb; 2 fr. Comb; 1 fr. Comb; Kasownik; Gr.Ch; C.F; Kl.PL; Gr.PL; Tutti
Włączniki nożne: 3 fr Comb; 2 fr Comb; 1 fr Comb; Ausl. (Kasownik); Gr.Ch; C.F; Kl.PL; Gr.PL; Tutti; Tremulant Oberwerk; Tremulant Brustwerk
Dźwignie nożne: Schwellwerk Brustwerk; Schwellwerk Oberwerk
Po prawej stronie stołu gry znajdują się: woltomierz, Heizung (Ogrzewanie), Licht (Światło), Ein (Włącznik), Aus (Wyłącznik), natomiast po stronie przeciwnej – Zungenabst (wyłączniki głosów językowych): Posaune 16’, Bombarde 8’, Trompete 8’, Dulzian 16’, Schalmey 4’, Vox humana 8’.
Informacje na podstawie oględzin instrumentu
Zdjęcie prospektu autorstwa Wojciecha Stefańczyka: www.spotkaniamuzyczne.com
Zdjęcie kontuaru: Piotr Matoga
Opracowanie opisu: Piotr Matoga, Bartłomiej Kopff

[PG]

25.06.2006
Bartłomiej Kopff