»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Kujawsko-Pomorskie » Bydgoszcz »

Bydgoszcz

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
49 3+P mechaniczna mechaniczna
Prospekt instrumentu

Organy w sali koncertowej Filharmonii Pomorskiej zostały zbudowane w 1977 r. przez firmę Rieger–Kloss z Krnova, jako opus 3463. Posiadają mechaniczną trakturę gry i registracji z elektrycznym wspomaganiem wolnych kombinacji i połączeń. Organy posiadają 49 głosów w tym dwa transmitowane. Skala manuałów: C–c4, skala pedału: C–g1. Instrument posiada 7 wolnych kombinacji ogólnych i po 2 dla każdego manuału. Sekcja III manuału zamknięta jest w szafie ekspresyjnej. Kontuar wbudowany centralnie w szafę organową.

Kontuar organów
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I - pozytyw
31. Kryty drewniany 8’
32. Kwintadena 8’
33. Pryncypał 4’
34. Róg leśny 4’
36. Oktawa 2’
37. Kwinta 1 1/3 ’
38. Flet poprzeczny 1’
39. Sesquialtera 2x 1 3/5’
40. Mixtura wysoka 5x 1’
41. Vox humana 8’
42. Kornet 4’
Manuał II - główny
16. Pomort 16’
17. Pryncypał 8’
18. Flet rurkowy 8’
19. Róg kozi 8’
20. Oktawa 4’
21. Dubelflet 4’
22. Flet szeroki 2’
23. Kornet 3-5 2 2/3’
24. Mixtura 5-6x 2’
25. Kwartan 2x 1 1/3 + 1’
26. Fagot 16’
27. Trąba 8’
30. Trąba Hiszp. 8'
Manuał III - żaluzja
46. Flet otwarty 8’
47. Kryty metal. 8’
48. Salicjonał 8’
49. Pryncypał włoski 4’
50. Kwintadena 4’
51. Flet leśny 2’
52. Oktawa 1’
53. Sesquialtera 3x 2 2/3’
54. Mixtura 5-6x 1 1/3’
56. Cymbel 3x 1/3’
57. Dulcjan 16’
58. Obój francuski 8’
60. Trąba hiszp. 8’
(transmisja z II manuału)
Pedał
1. Pryncypał 16’
2. Subbas 16’
3. Kwinta wielka 10 2/3’
4. Oktawa 8’
5. Flet stożkowy 8’
6. Flet rurkowy 4’
7. Mixtura 6x 4’
8. Kornet sept. 5x 2 2/3’
9. Puzon 16’
10. Trąba basowa 8’
11. Szałamaja 4’
15. Trąba hiszp. 8’
(transmisja z II manuału)
Urządzenia dodatkowe:
28. I/II
29. III/II
35. Wył. Trąbki hiszpańskiej
43. Tremolo I
44. III/I
45. Wył. Głosów językowych
55. Wył. Głosów 16’ man. i 10 2/3’
59. Tremolo III
12. I/P
13. II/P
14. III/P

Włączniki nożne:
III/I
III/II
I/II
I/P
II/P
III/P
P/f
P/g
Wył. Crescenda
Wył. Kop. Crescenda
Wolne kombinacje – jako osobne pistony A; B; C; D; E; F; G;

T; Pl

Zaluzja; Wałek Crescendowy

Włączniki pod I manuałem – A; B; C; D; E; F; G; Pl; T;

Regulacja szybkości tremola I-III; Kasownik ustawień; Wyłączniki poszczególnych głosów językowych

Informacje uzyskane na podstawie oględzin instrumentu przez autora opisu.
Podziękowanie dla p. Ewy Polskiej za pomoc w sporządzeniu opisu.

zdjęcia: Michał Kołodziej
09.01.2006
Michał Kołodziej