»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Dolnośląskie » Krzeszów »

Krzeszów

Kościół Wniebowzięcia NMP

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
53 3+P mechaniczna mechaniczna
Prospekt

Krzeszowskie organy powstały w latach 1732-1737. Są dziełem Michaela Englera młodszego (budowniczego zniszczonego w 1976 roku instrumentu Bazyliki p.w. św. Elżbiety we Wrocławiu). Zostały wyposażone w cynowo-ołowiowe piszczałki oraz trzy manuały (C,D-c3) z pedałem (C,D-c1). Jedna z klawiatur – pozytyw tylny – została wyposażona w dźwignię transponującą do stroju Kammerton (sekcja pedału otrzymała kilka głosów w tymże stroju). Rozwiązanie to czyniło organy użytecznymi przy uprawianiu muzyki kameralnej. Barokowy bogato zdobiony prospekt wykonał rzeźbiarz klasztorny Anton Dorasil według projektu Ferdinanda Maximiliana Brockofa z Pragi. W chwili powstania instrument należał do najwspanialszych w Europie.

Przebudowy organów podjęła się firma Schlag und Söhne w latach 1872-1873. Dokonano wówczas romantyzacji dyspozycji, uzupełniono dźwięk Cis w pedale i II manuale (w I i III manuale na klawiszu Cis zdublowano analogiczny dźwięk z wyższej oktawy), wyposażono II manuał w dźwignię Barkera, dodano m.in. przelotowe głosy Trompete 16’ i Oboe 8’, zmieniono strój na równomierny.

DYSPOZYCJA ORGANÓW PO PRZEBUDOWIE SCHLAGA
 
Rückpositiv
Principal 8'
Gedackt 8'
Gemshorn 8'
Quintatön 8'
Salicional 8'
Octave 4'
Quinte 2 2/3'
Octave 2'
Oboe 8'
Hauptwerk
Viola da Gamba 16'
Bordun 16'
Quintadena 16'
Principal 8'
Flöte 8'
Hohflöte 8'
Gemshorn 8'
Gambe 8'
Octave 4'
Nachthorn 4'
Quinte 2 2/3'
Octave 2'
Mixtur 4 fach
Cymbel 3 fach
Conet 3 fach
Trompete 16'
Trompet 8'
Brustwerk
Flaut Gedackt 16'
Principal 8'
Geigen Principal 8'
Rohrflöte 8'
Salicet 8'
Octave 4'
Flöte 4'
Quinte 2 2/3'
Octave 2'
Mixtur 4 fach
Clarinette 8'
Pedal
Major Bass 32'
Principal 16'
Quintatön 16'
Salicet 16'
Subbas 16'
Violon 16'
Octav Bass 8'
Bassflote 8'
Quinte 5 1/3'
Octave 4'
Mixtur 4 fach
Posaune 32'
Posaune 16'
Trompete 8'

W latach 2007-2008 firma Jehmlich z Drezna przeprowadziła rekonstrukcję pierwotnego, barokowego kształtu organów. Było to o tyle ułatwione, że Schlag usunął jedynie 10% oryginalnej warstwy brzmieniowej i konstrukcyjnej. W zakresie prac uwzględniono m.in.: wymianę pokryć miechów, montaż nowej dmuchawy i instalacji elektrycznej, renowację prospektu i piszczałek, restaurację stołu gry, przywrócenie dawnej dyspozycji. Poświęcenie instrumentu i koncert inauguracyjny odbyły się 12 października 2008 roku.

Krzeszowskie organy powstały w latach 1732-1737. Są dziełem Michaela Englera młodszego (budowniczego zniszczonego w 1976 roku instrumentu Bazyliki p.w. św. Elżbiety we Wrocławiu). Zostały wyposażone w cynowo-ołowiowe piszczałki oraz trzy manuały (C,D-c3) z pedałem (C,D-c1). Jedna z klawiatur – pozytyw tylny – została wyposażona w dźwignię transponującą do stroju Kammerton (sekcja pedału otrzymała kilka głosów w tymże stroju). Rozwiązanie to czyniło organy użytecznymi przy uprawianiu muzyki kameralnej. Barokowy bogato zdobiony prospekt wykonał rzeźbiarz klasztorny Anton Dorasil według projektu Ferdinanda Maximiliana Brockofa z Pragi. W chwili powstania instrument należał do najwspanialszych w Europie.

Przebudowy organów podjęła się firma Schlag und Söhne w latach 1872-1873. Dokonano wówczas romantyzacji dyspozycji, uzupełniono dźwięk Cis w pedale i II manuale (w I i III manuale na klawiszu Cis zdublowano analogiczny dźwięk z wyższej oktawy), wyposażono II manuał w dźwignię Barkera, dodano m.in. przelotowe głosy Trompete 16’ i Oboe 8’, zmieniono strój na równomierny.

Kontuar
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Ruckpositiv
Principal 8'
Flaut amabile 8'
Flaut allemand 8'
Quintadena 8'
Oktava 4'
Quinta 3'
Superoktava 2'
Sedecima 1'
Mixtur III 1'
Hautbois 8'

Kammerton
Hauptwerk
Principal 8'
Bordunflöte 16'
Quintadena 16'
Viola di Gamba 16'
Flaut major 8'
Gemshorn 8'
Salicet 8'
Unda maris 8'
Oktava 4'
Nachthorn 4'
Gemshornquinta 3'
Superoktava 2'
Mixtur VI 2'
Cimbal II 1 1/2’
Unda maris 8’
Brustwerk
Principal 8'
Rohrflaut 8'
Flaut Trveur 8'
Octava 4'
Flaut minor 4'
Superoctava 2'
Quinta 1 1/2'
Sedecima 1'
Mixtur IV 1 1/2'
Trompet 8'
Vox humana 8' (labialny)
Pedal
Principal 16'
Majorbass 32'
Violonbass 16'
Subbasss 16'
Salicional 16'
Quintadena 16'
Oktava 8'
Flaut(Spitzflöte) 8'
Gemshornquinta 6'
Superoktava 4'
Mixtur VI 3'
Posaunen Bass 32'
Posaunen Bass 16'
Trompet Bass 8'

Kammertonbässe
Subbass 16'
Salicional 16'
Quintadena 16'
Octava 8'
I/II, II/III
a1 = 448 Hz
Stary stół gry Schlaga
Informacje: "Niedziela" (edycja legnicka), nr 28/2008, www.jehmlich-orgelbau.de, Michał Markuszewski.
Fotografie: www.jehmlich-orgelbau.de.
12.11.2009
Bartłomiej Barwinek