»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Dolnośląskie » Jelenia Góra »

Jelenia Góra

Kościół św. Erazma i Pankracego

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
60 3+P elektro-pneumatyczna elektro-pneumatyczna
Prospekt

Poprzednie organy zbudowane zostały w latach 1703-1706. Prace rozpoczął Eugenius Casparini, jednak z powodu śmierci budowę dokończył jego syn Adam. Organy Adama Horatiusa Caspariniego miały 43 głosy rozdzielone na 3 manuały i pedał. Posiadały mechaniczną trakturę gry i rejestrów oraz wiatrownice klapowo-zasuwowe. Powietrze dostarczały 4 miechy klinowe. Prawdopodobnie organy miały być odzwierciedleniem koncepcji tzw. organów słonecznych z Görlitz. Po pożarze świątyni w 1749 r. organy zostały przebudowane przez Johanna Meinerta z Wlenia. W 1821 r. konserwację przeprowadził Johann Joseph Schinke z Jeleniej Góry, zaś w roku 1863 firma Schlag & Söhne ze Świdnicy dokonała przebudowy. Ta sama firma w latach 1905-1906 wybudowała nowe, 60-głosowe organy z zachowaniem dawnego prospektu A. H. Caspariniego. Miały one wiatrownice stożkowe oraz pneumatyczną gry i rejestrów. W roku 1938 firma Berschdorf z Nysy dokonała modernizacji instrumentu budując wolnostojący kontuar oraz wprowadzając elektropneumatyczną trakturę registratury i klawiatur. W latach 80. XX w. remont organów przeprowadziła firma Bolesław Broszko i Stanisław Broszko z Tomisławia koło Bolesławca. W roku 2006 przeprowadzono pełną konserwację prospektu przez Marię Lelek z Krakowa. Wtedy też zakupiono i podłączono nową dmuchawę. Zwieńczeniem podejmowanych przy organach prac było przeprowadzenie w latach 2008-2009 generalnego remontu instrumentu wraz z rekonstrukcją cynowych piszczałek prospektowych przez firmę Adam i Roman Nawrot Organmistrzostwo z Wronek. 17 maja 2009 r. odbyło się błogosławieństwo organów. Koncert inauguracyjny wykonał prof. Andrzej Chorosiński.

Instrument znajduje się na drugiej kondygnacji chóru naprzeciw ołtarza głównego. Poszczególne kondygnacje prospektu oddzielone od siebie gzymsami odpowiadają poszczególnym sekcjom brzmieniowym.

Kontuar
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manual I
Trompete 8'
Cornett 1-3f
Mixtur 3-5f
Spitzquinte 1/3'
Rauschquinte 2 2/3' u. 2'
Schweizerpfeife 2'
Violine 4'
Offenflöte 4'
Octave 4'
Nasat 5 1/3'
Gemshorn 8'
Gedackt Pommer 8'
Gamba 8'
Holzflöte 4'
Gross Gedackt 8'
Praestant 8'
Principal 8'
Quintatön 16'
Principal 16'
Manual II
Oboe 4'
Horn 8'
Scharf 3f
Sifflöte 1'
Terz 1 3/5'
Piccolo 2'
Quinte 2 2/3'
Flauto dolce 4'
Gemshorn 4'
Octave 4'
Salicional 8'
Portunal 8' Schalmey 8'
Rohrgedakt 8'
Flötenprincipal 8'
Bordun 16'
Manual III
Krummhorn 8'
Cymbel 2-3f
Quinte 1 1/3'
Blockflöte 2'
Ged.Quinte 2 2/3'
Traversflöte 4'
Fugara 4'
Schwebend Aeoline 8'
Dolkon 8'
Liebl. Gedackt 8'
Flöte 8'
Geigenprincipal 8'
Pedal
Singend Cornett 2'
Tuba 8'
Posaune 16'
Posaune 32'
Rauschpfeife 4f
Octavbass 4'
Flautbass 8'
Octavbass 8'
Quintbass 10 2/3'
Subbas 16'
Contrabass 16'
Principalbass 16'
Violon 32'
2 wolne kombinacje
Stałe kombinacje: P, MF, F, FF, Tutti
Auslöser

Einfach. Cresc.
Hauptreg.
Einfach Koppel
Einfach Zungen
Einfach Mixtur
Einfach Auto.Pedal

Schweller Walze
Tremolo

Połączenia: III/I, II/I, III/II, Ped-I, Ped-II, II/I Unteroctav-Koppel, II/II Unteroctav-Koppel, Oberoctavkppel III/I, III/III

Wnętrze instrumentu
20.01.2011
Jacek Chorągwicki