»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Śląskie » Katowice »

Katowice

Kościół Opatrzności Bożej

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
41 3+P mechaniczna mechaniczna
Prospekt

Pomysł budowy nowych organów zrodził się w 1993 roku. Przez następne lata, aż do roku 1998 trwały prace przygotowawcze - konsultacje z wybitnymi organistami, gromadzenie funduszy i materiałów potrzebnych do budowy instrumentu. Montaż rozpoczął się w lutym 1998 i trwał do października 1999.

Organy są wzorowane na instrumentach francuskiego baroku zarówno w warstwie brzmieniowej jak i konstrukcyjnej. Jest to jedyny tego typu instrument w Polsce. Organy posiadają 41 głosów (3150 piszczałek), 3 manuały i pedał. Zespoły brzmieniowe mają następującą ilość głosów:

  • Positif - 10 głosów,
  • Grand Orgue - 14 głosów,
  • Récit et Echo - 8 głosów,
  • Pedał - 9 głosów.

Instrument posiada wiatrownice klapowo-zasuwowe. Traktura gry to tzw. traktura zawieszona (oparta na systemie dźwigni jednostronnych), poza zespołem Positif, który posiada trakturę pchającą. Traktura rejestrów również jest mechaniczna. Piszczałki są strojone "na ton", czyli są obcinane dokładnie do wysokości dźwięku. Głosy języczkowe, których jest 9 wzorowane są na głosach François-Henri Clicquot. Głosy te zostały w całości wykonane we Francji.

Organy zostały wyposażone w wymienną klawiaturę pedałową. Organista może wybrać czy będzie używał klawiatury typu niemieckiego (z długimi klawiszami), czy klawiatury o krótkich klawiszach "a la française" (klawiatura francuska).

Kontuar z pedałem typu niemieckiego
Kontuar z pedałem typu niemieckiego
Kontuar z pedałem typu francuskiego
Kontuar z pedałem typu francuskiego

Koncepcja, założenia brzmieniowe i architektoniczne, dyspozycja: prof. Julian Gembalski (Katowice)

Projekt techniczny, konstrukcyjny, wykonanie wraz z intonacją: Zakład Budowy Organów Janusz i Zygmunt Kamińscy (Warszawa)

Menzury: Zygmunt Kamiński, Julian Gembalski, Yves Koenig (głosy języczkowe)

Konsultacja i współpraca projektowa: André Isoir (Palaiseau), Jean-Luc Perrot (Saint-Etienne), Yves Koenig (Sarre-Union)

Wykonanie głosów języczkowych: Joël Klein, (Woerth)

Prace stolarskie: Andrzej Jastrzemski (Kobiór), Andrzej Kamiński (Warszawa)

DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
Positif
Bourdon 8'
Prestant 4'
Flute 4'
Nasard 2 2/3'
Doublette 2'
Tierce 1 3/5'
Larigot 1 1/3'
Fourniture 3 rangs
Cymbale 5 rangs
Cromorne 8'

Tremblant

Manuał II
Grand Orgue
Bourdon 16'
Montre 8'
Bourdon 8'
Prestant 4'
Flute 4'
Nasard 2 2/3'
Doublette 2'
Tierce 1 1/3'
Grosse Fourniture 4 r.
Cymbale 3 rangs
Grand Cornet 5 rangs
Trompette 8'
Clairon 4'
Voix humaine 8'

Tremblant

Manuał III
Récit et Echo
Bourdon 8'
Flute allemande 8'
Prestant 4'
Doublette 2'
Cornet de récit 5 r.
Cymbale 4 rangs
Trompette de récit 8'
Basson-Hautbois 8'

Tremblant

Pedał
Soubasse 16'
Montre 16'
Flute 8'
Montre 8'
Prestant 4'
Plein Jeu 4 rangs
Bombarde 16'
Trompette 8'
Clairon 4'
Połączenia: Positif/Grand Orgue, Récit-Echo/Grand Orgue.
Tirasse Grand Orgue.
Zdjęcie kontuaru z pedałem francuskim pochodzi ze strony: http://www.zawodzie.katowice.opoka.org.pl/.
05.05.2003
Marcin Brol