»English   »Mapa serwisu   »Kontakt
organy.art.pl » Instrumenty » Łódzkie » Łódź »

Łódź

Kościół Najświętszego Serca Jezusowego

Głosy Klawiatury Traktura gry Traktura rejestrów
68 3+P elektryczna elektryczna
Prospekt

Obecny kościół został wybudowany w latach 1978-1982 na zasadzie rozbudowy istniejącego kościoła z 1910 roku. Początkowo funkcjonowały organy zbudowane w 1920 roku przez firmę Dominika Biernackiego (Dobrzyń nad Wisłą). Posiadały one trakturę pneumatyczną i wiatrownice stożkowe. Dyspozycja tego instrumentu przedstawiała się następująco:

Manuał I
Wiola 4'
Bourdon 8'
Gamba 8'
Oktawa 4'
Pryncypał 8'
Mikstura 2 ch
Manuał II
Trawers-flet 4'
Wox celestis 8'
Aeolina 8'
Salicet 8'
Pedał
Subbas 16'
Połączenia: oktawowe pedału, I/II, I/P, oktawowe manuału I.

W roku 1978 stan organów był bardzo zły. Planowano wówczas, w związku z rozbudową kościoła przebudowę i powiększenie instrumentu o organy z katedry, które po pożarze w 1971 roku rozebrano i podarowano tutejszemu kościołowi. Po inwentaryzacji w 1981 roku ustalono, iż jest do dyspozycji dużo kompletnych głosów (w sumie 32), oraz materiały do wykorzystania wtórnego. W roku 1985 ostatecznie ustalono dyspozycję, powstał projekt 56 - głosowych organów z zastosowaniem traktury elektromagnetycznej.

W wykonaniu organów mają swój udział: Jan Kokot - inwentaryzacja i nadzór nad budową, prof. Mirosław Pietkiewicz - konsultacje przy opracowaniu dyspozycji, Andrzej Białko - konsultacje i opinia, Marian Sordyl - architektura prospektu, Antoni Góralczyk - renowacja piszczałek, budowa wiatrownic i miecha, firma Kasprowicz - kontuar, montaż, intonacja i strojenie, Sławomir Syjota - urządzenia elektroniczne.

Organy wyposażone są w 512 kombinacji pamięciowych typu "Setzer". Budowę organów rozpoczęto w 1992 roku. Część głosów manuału I i pedału w roku 1997 była już gotowa i zabrzmiała na Boże Narodzenie. Budowę organów zakończono w 1999 roku, lecz ciągle prowadzone są prace nad powiększeniem instrumentu.

Kontuar
DYSPOZYCJA ORGANÓW
Manuał I
Pryncypał 16'
Burdon 16'
Pryncypał 8'
Gamba 8'
Flet kryty 8'
Oktawa 4'
Blokflet 4'
Flet poprzeczny 4'
Kwinta 2 2/3'
Superoktawa 2'
Flet leśny 2'
Kornet 2 2/3' - 5 rz
Mikstura 2' - 5 rz
Cymbel 1' - 4 rz
Trąbka 16'
Trąbka 8'
Trąbka horyzontalna 8'
Trąbka 4'

II/I
III/I

Manuał II
Pryncypał skrzypcowy 8'
Gemshorn 8'
Flet rurkowy 8'
Kwintadena 8'
Pryncypał 4'
Flet kryty 4'
Holflet 4'
Sesquialtera 2 2/3' + 1 3/5' - 2 rz
Oktawa 2'
Blok flet 2'
Superkwinta 1 1/3'
Róg nocny 1'
Szarf 1 1/3' - 5 rz
Dulcjan 16'
Krummhorn 8'
Klarnet 8'

Tremolo

III/II

Manuał III (żaluzja)
Flet kryty 8'
Pryncypał drewniany 8'
Flet harmoniczny 8'
Salicet 8'
Vox coelestis 8'
Kwinta 5 1/3'
Fugara 4'
Dulcjana 4'
Trawers flet 4'
Tercja 3 1/5'
Nasard 2 2/3'
Róg nocny 2'
Septnon 1 1/7' - 2 rz
Tercja 1 3/5'
Mikstura 2' - 3 rz
Obój 8'
Szałamaja 4'

Tremolo

Pedał
Subkontrabas 32'
Pryncypałbas 16'
Violonbas 16'
Subbas 16'
Kwintbas 10 2/3'
Oktawbas 8'
Cello 8'
Flet kryty 8'
Tercbas 6 2/5'
Charałbas 4'
Flet otwarty 4'
Pryncypał 2'
Mikstura 2 2/3' - 5 rz
Puzon 16'
Trąbka 4'
Trąbka 8'

I/P
II/P
III/P

05.05.2003
Jakub Garbacz